Insulin!

Nästa hormon på listan är insulin och nu handlar det om att vara sockerfri.
Ha! Det blir lätt! Att vara utan kött i tre dagar var inte så svårt men tråkigt men det här blir väldigt lätt, det är ju så jag alltid äter. Eller alltid var kanske ett stort ord, ibland väljer jag annat t ex under de perioder jag kör carbnite.
I denna kategori ingår även sötningsmedel och allt som omvandlas till socker när vi äter det, alltså även stärkelserika kolhydrater.
Socker (och stärkelserika kolhydrater) föder mindre bra bakterier i magen, ökar insulin nivåerna och då också fettinlagringen, påverkar andra hormoner negativt som t ex leptin och östrogen och fyller upp glykogenlagret i levern. När dessa är fulla omvandlas resten till fett.
Tre dagar framåt: en sockerfri lågkolhydratkost utan sötningsmedel, vi pratar en klassisk LCHF kost!

inget socker

Share on Facebook
Publicerat i Hälsa, LCHF, Månadslöfte, Paleo, Primal, Tips, Viktminskning | Etiketter , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

God lunch!

I enlighet med mitt månadslöfte för februari blev det fisk till lunch, salmalax med avokado och ägg. Enkelt och så gott!

salmalax till lunch

Share on Facebook
Publicerat i Antiage, cancer, Fisk/Skaldjur, Hälsa, LCHF, Månadslöfte, Paleo, Primal, Recept | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Östrogen!

Idag sätter jag igång mitt projekt ”The Hormon Reset diet”. Så här ser schemat ut för dom följande 21 dagarna:

  1. Östrogen
  2. Insulin
  3. Leptin
  4. Kortisol
  5. Sköldkörtelhormon
  6. Tillväxthormon
  7. Testosteron

Det första hormonet som skall balanseras upp är alltså östrogen. Det står massor av information i boken men i korta drag handlar det att minska på mängden östrogen vi får i oss via maten och att se till att kroppen kan rensa ut använt- och överblivet östrogen. För mycket av detta hormon skapar inte bara en obalans bland våra andra hormoner utan gör det mycket svårare för oss att hålla en sund vikt eller gå ner i vikt. Dessutom ökar det risken för cancer och Diabetes typ 2.

De livsmedel som innehåller mest östrogen är enligt henne kött. Det baseras på en djuruppfödning i USA där man inte riktigt har samma regler som i Sverige med t ex tillsatta hormoner och genmanipulerat foder.
Alltså tror jag att om man väljer svenskt, ekologiskt kött så går det bra. Men jag tänker hoppa över kött dessa tre dagar ändå och satsa på fisk, skaldjur och grönsaker och det är ju alltid bra!!

Det andra som ryker dessa dagar är alkohol (vilket jag ändå tar bort under februari) eftersom det bidrar till ökad östrogenproduktion och med bl.a. risk för bröstcancer.

Förutom att ta bort dessa livsmedel skall man se till att få i sig tillräckligt med fibrer och välska för att använt östrogen ska kunna rensas ut istället för att tas upp i kroppen igen. Alltså står massor av grönsaker och vätska står på menyn.
Sammanfattning för att balansera östrogen : Tre köttfria dagar, ingen alkohol, mycket grönsaker och vätska

the hormon reset diet

 

Share on Facebook
Publicerat i Hälsa, Hälsotips, Månadslöfte, Tips, Viktminskning | Etiketter , , , , , | Lämna en kommentar

Månadslöfte Februari!

1 februari och dags för ett nytt månadslöfte!
I januari bestämde jag mig för att inte göra något nyårslöfte utan istället satsa på månadslöften. Mycket roligare och lättare att hålla. Tror jag i alla fall :-D

Januaris månadslöfte var att skapa en struktur i vardagen så att det blir lätt att träna, äta bra och undvika stress under resten av året. Det gick bra! Jag har ändrat en hel del både i arbetssätt och tider, rensat hemma, uppdaterat träningsväskan osv.
Men nu är det februari och denna månads fokus kommer att vara två saker, ingen alkohol (tyvärr) (men det behövs) (tur att det är en kort månad) och ett väldigt roligt projekt nämligen ”The Hormone Reset diet”.
Jag läste den boken under jul och nyår när jag låg på soffan och tyckte synd om mig själv eftersom jag inte kunde träna som planerat. Sara Gottfried skriver bra böcker och har en hel del intressant info på sin hemsida. The Hormone Reset diet går ut på att återställa hormonbalansen hos kroppens 7 viktigaste hormoner för viktminskning och hälsa (kortisol, sköldkörtelhormon, testosteron, östrogen, tillväxt hormon, leptin och insulin). Detta görs under 21 dagar i tre dagars block med fokus på ett hormon i taget.
Nu kan det ju ta betydligt längre tid än så beroende på sitt utgångsläge men det är en bra start och ger kroppen lite återhämtning. Startar imorgon, återkommer! Roligt, roligt.

Kalender februari 2016

Share on Facebook
Publicerat i Hälsa, Månadslöfte, Tips, Viktminskning | Etiketter , , , , , , , , , , , , | 1 kommentar

Lycka!

Vaniljplättar med nogatcreme från cleaneating!

Plättar med nogatcreme från cleaneating

 

 

Share on Facebook
Publicerat i Frukost, LCHF, Recept | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Fredagsfrukost och planerat PT pass

Fredagsfrukost, en bra start på dagen!
Nu lite jobb hemifrån, sedan bokad PT på gymet med fokus på skadad rygg.

Fredags frukost

Share on Facebook
Publicerat i Frukost, LCHF, Recept, Träning | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Tips på en bra hemsida!

Äkta vara har en informativ hemsida med massor av intressanta artiklar! T ex den om 2015 års bluffvara. Till för oss nördar och andra hälsointresserade.

äkta vara

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Publicerat i Hälsa, Tips | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Laxtartar till lunch!

Hittade laxtartar i frysen. Perfekt att ta med till lunch! Återigen från Picard, känner mig som en levande reklampelare just nu men dom har en hel del bra grejer. Och en hel del dåliga. Läs noga på innehållsförteckningen om du går dit.
Det här var i alla fall bra, rena hälsotallriken med nyttiga fetter, protein, vitaminer och mineraler. Tror att jag blev lite yngre på lunchen :-D
Laxtartar till lunch

 

Share on Facebook
Publicerat i Antiage, Fisk/Skaldjur, Hälsa, LCHF, Paleo, Primal, Recept, Tips | Etiketter , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Corepass och tips till frysen!

Måndag igen!
Jag säger ju det, måndag och fredag hela tiden! Nu är det bara att ladda om för ny vecka, tur att man gillar sitt jobb!
Har precis varit på mitt livs första Core pass på lunchen. Nästan mitt första pass i grupp över huvud taget när jag tänker efter! Trivs bättre i gymmet men nu var jag dit kommenderad av min naprapat och då är det bara att lyda :-D . Skadan i disken är inte helt okej ännu så det är mycket rehab för min del just nu. Längtar så efter att få ta i och köra på igen, det är verkligen en lyx att vara frisk och skadefri. Så fort jag fått klartecken att köra kommer jag att börja lägga ut dagens träningspass här på bloggen igen.

Lunch efter Core passet, Julienne grönsaker från Picard med stekt kycklinghjärta.
Julienne grönsaker är grymt bra att ha i frysen för att steka upp med kött eller kyckling. Lågt kolhydratinnehåll med 2,7 gr/100.

juliennegrönsaker med kycklinghjärta

 

juliennegrönsaker

 

Share on Facebook
Publicerat i Antiage, Dagens träningspass, Hälsa, Kött/Färs/Korv/Fläsk, LCHF, Paleo, Primal, Recept, Tips | Etiketter , , , , , , , , , , | Lämna en kommentar

Hur mycket gifter innehåller dina hudvårdsprodukter?

Men det här var ju spännande!
Skriv in din produkt i sökfältet så får du information hur bra eller dålig dina hårvårdsprodukter är när det gäller giftiga ämnen och tillsatser. Man kan också välja olika kategorier, t ex handkräm, så listas dom bästa först. Grymt användbar!
Här kan du läsa om hur produkterna rankas: http://www.ewg.org/skindeep/

Dom har även en sida för att söka bland livsmedel. Våra svenska märken finns inte med men en hel del annat!

 

ewg databasewg food

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...Share on Facebook
Publicerat i Uncategorized | Etiketter , , , , , , , | Lämna en kommentar