Opastöriserat smör

Äntligen
Opastöriserat smör I närheten! En av våra matbutiker har börjat sälja denna härliga produkt. Smöret är tillverkat i Frankrike enligt gamla traditioner. Ett opastöriserat smör innehåller fortfarande sin naturliga bakterieflora (vilket bidrar till en bättre mag- och tarmhälsa för oss) och fullt av vitaminer. Den här typen av smör innehåller även en högre halt Vitamin K2 som bidrar till ett friskt hjärt- kärlsystem, motverkar benskörhet, lindrar reumatism och förebygger prostatacancer. Studier har också visat god effekt att ha med Vitamin K2 i behandlingen mot leukemi och lungcancer.
Opastöriserade produkter skall däremot inte användas av små barn, gravida och äldre.

opastöriserat smör (1) opastöriserat smör (2)

Share on Facebook

Publicerat i Hälsa, Hälsotips, Tips | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Äter du färska ägg?

Här kommer lite tips på hur man kan kolla om äggen är färska!

  • Koka ägget, om det ligger nere på botten är det färskt, reser det sig uppåt är det äldre
  • Skala ägget, färska ägg är mer svår skalade och en del av vitan åker lätt med skalet
  • Knäck ett ägg ner i kokande vatten, håller sig vitan intakt runt gulan är det färskt, flyter vitan ut i vattnet är det ett äldre ägg

färska ägg

 

Share on Facebook

Publicerat i Hälsotips, Tips | Etiketter , | Lämna en kommentar

Laxburgare

Så enkelt och så gott!

laxburgare

Share on Facebook

Publicerat i Fisk/Skaldjur, Paleo, Recept | Etiketter , | Lämna en kommentar

Omelett i solen

En härlig start på påsken, bacon- och räkomelett med avokadosallad i solen!

omelett i solen

Share on Facebook

Publicerat i Paleo, Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Supernyttigt sjögräs

Titta vad jag hittade på vår suveräna ICA – torkat sjögräs!
Jag har länge försökt få in sjögräs i kosten men har så svårt för konsistensen och även smaken till viss del så detta gjorde mig löjligt lycklig.
Nu kan jag strö det över mat, sallader, blanda ner i den viktiga buljongen etc. utan att behöva kämpa med att svälja!

Sjögräs är ett riktigt superfood som vi behöver få i oss regelbundet. Det är otroligt rikt på mineraler och framförallt på jod som är viktigt för att ha en väl fungerande sköldkörtel och sköldkörtelhormon vilka har en stor del i att vår ämnesomsättning fungerar som den ska. Jod hjälper också till att rensa ut gifter, framförallt kvicksilver och tungmetaller och är en del i vårt immunförsvar i kampen mot t ex cancer, virus och bakterier.

Däremot är det mindre bra att ta jod som tillskott eftersom balansen till andra mineraler bl.a. till selen då blir ojämn och det kan istället leda försämrad tillverkning av sköldkörtelhormon.
En sak till, om du medicinerar för en under- eller överaktiv sköldkörtel så kan du behöva reglera medicinen om du börjar införa sjögräs i kosten så ta det stegvis och håll koll på hur du mår.

Sjögräs (1) Sjögräs (2)

 

Share on Facebook

Publicerat i Hälsa, Hälsotips, Paleo | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

En påminnare!

Ni glömmer väl inte den viktiga buljongen!
Läkande, inflammationsdämpande och stärkande

viktig buljong

Share on Facebook

Publicerat i Paleo, Tips | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

En enkel lunch

Roligare lunch än frukost men knappast mer avancerad!

avokadosallad med grillat kött

Share on Facebook

Publicerat i Paleo, Recept | Etiketter , | Lämna en kommentar

Funktionell frukost

God morgon!

Vill ni se värdens tråkigaste frukost? Här kommer den:

sardiner på frknäcke

Sardiner på fröknäcke. Men ett grymt bra sätt att börja dagen på med proteiner och omega tre.

Share on Facebook

Publicerat i Fisk/Skaldjur, Frukost, Paleo, Recept | Etiketter , , | Lämna en kommentar

En viktig pusselbit

Att kroppen utsöndrar höga halter av kortisol när vi blir stressade är bra, det hjälper oss att hantera situationen så att vi kan mobiliserar energi och fokusera bättre.
Mindre bra är när vi hela tiden upplever stressade situationer i vardagen (stressigt jobb, konflikter, dagistider, tvätthögar etc.) eftersom kortisolhalterna då blir konstant höga i kroppen och att även kortisolets egen rytm störs (kortisol ska vara som högst när du vaknar, minska under dagen och som lägst när vi går och lägger oss).
När det här sker under en längre tid händer en hel del saker i kroppen som kan förstöra alla hälsoinriktade ansträngningar vi gör med mat, fysiska aktiviteter och framförallt med en viktminskning eftersom kortisol:

  • Gör oss hungrigare och mer sugna på sött
  • Minskar insulinkänsligheten (= högre halter insulin = mer fettinlagring)
  • Ökar fettet på magen
  • Ökar triglyceriderna i blodet

Mycket av det här handlar om att kortisolet ser till att vi har lättillgänglig energi i kroppen så att vi orkar springa ifrån den sabeltandade tigern. Problemet är bara att vi sällan gör av med energin, vi är ofta stillasittande med all stress i kroppen, på mötet, i bilkön osv, vilket leder till övervikt, bukfetma etc.

Så vad gör vi? Det är inte så lätt att ”bara ta det lugnt” när livet knackar på dörren och vardagen snurrar på. Jag tror att var och en behöver komma på vad som fungerar för just den. En del mår bra av att meditera en stund, andra blir superstressade bara av tanken (läs undertecknad), vissa stressar av på gymet medans någon annan behöver få stänga in sig i ett rum och bara vara ifred en stund.
Själv har jag kommit på att Power yoga fungerar absolut bäst för mig. Jag känner mig sällan stressad men efter ett yoga pass förstår jag hur spänd jag varit och hur ytligt jag andats, skillnaden talar sitt tydliga språk!

Men det är inte bara situationer som stressar oss utan även mat. Tillsatser, socker, transfetter, färgämnen, kaffe, alkohol är exempel på saker som  höjer kortisolhalten i kroppen.
Själv har jag bestämt mig för två saker som jag skall satsa på nu, det ena är att ta upp yogan igen, 1-2 gånger i veckan, och det andra är att byta ut mitt vanliga kaffe mot koffeinfritt. Låter kanske inte som så mycket men många bäckar små och man måste börja någonstans! 

koffeinfritt (2)

Share on Facebook

Publicerat i Hälsa, Hälsotips, Socker, Tips, Viktminskning | Etiketter , , , , | Lämna en kommentar

Träningstips

Hallå där! Hur går det med träningen? Håller ni igång? Själv har jag haft lite dålig motivation ett tag, inte hoppat över något pass men det har tagit emot lite mer. Och då är det dags för förändring! Under en ganska lång period nu har jag använt apparna Boot Camp och 6 Pack Abs, riktigt bra träning under kort tid, me like! Men nu är det dags att byta så nu kommer jag att plocka fram favoritredskapet nr 1 nämligen kettlebells. Kombinerat med korta intensiva träningspass från den här härliga bloggen som sprudlar av positiv energi.

kettlebells (2)

 

Share on Facebook

Publicerat i Tips, Träning | Etiketter , , | Lämna en kommentar