Vilseledande reklam är brott mot marknadsföringslagen
Det händer ganska ofta att företag tar i från tårna när de ska marknadsföra en ny produkt. Det påstås en hel del, och en del produkter saluförs med påståenden som inte alltid stämmer överens med verkligheten. Det är dock förbjudet att påstå saker om en produkt som inte är sanna. Det kallas för vilseledande marknadsföring och är ett brott mot marknadsföringslagen. Ett brott mot marknadsföringslagen kan sluta med att man får betala ett vite och i vissa fall även en marknadsstörningsavgift, som kan vara på upp till fem miljoner kronor.
Marknadsföringslagen och Konsumentverket
Marknadsföringslagen är den lag som reglerar på vilket sätt produkter och varor får marknadsföras och säljas. Lagen är mycket detaljerad och innehåller förordningar på en rad områden. Det är Konsumentverket som tar emot anmälningar om vilseledande reklam och gör en första bedömning. Om marknadsföringen bedöms vara vilseledande tar Konsumentverket kontakt med företaget och lämnar ett föreläggande. Det är antingen ett förbudsföreläggande, som innebär att man förbjuds att fortsätta marknadsföringen, eller ett informationsföreläggande, som innebär att man måste komplettera uppgifterna i reklamen, till exempel med prisuppgifter.
Misstänkt för brott
Om företaget accepterar förläggandet utgår också ett vite, en bötessumma som ska betalas. Accepterar man inte förläggandet tar Konsumentverket frågan vidare till Marknadsdomstolen, som är en del av Svea Hovrätt och som prövar brott mot marknadsföringslagen och andra typer av handelsrelaterade brott. Företaget blir då misstänkt för brott. Blir man dömd i marknadsdomstolen får man betala en marknadsstörningsavgift på mellan fem tusen och fem miljoner kronor, baserat på hur allvarlig förseelsen var och hur stor omsättning företaget har. På sidan https://www.misstänktförbrott.nu hittar du mer information om hur vårt rättsystem fungerar.
Vad räknas som vilseledande reklam?
All reklam som på ett negativt sätt påverkar kundens möjligheter att fatta ett välgrundat beslut baserat på fakta räknas som vilseledande. Man får inte påstå saker om en produkt som inte är sanna, som till exempel att den vunnit priser, eller innehåller det och det. Inte sällan påstås att produkter ”rekommenderas” av en eller annan läkare eller annan expert, trots att det inte är sant.
Påstår man någonting om produkten måste man kunna bevisa det, och man måste dessutom hålla sig till den lista över påståenden som tagits fram inom EU. Det handlar dels om näringspåståenden som ”innehåller lite salt” och ”sockerfri”, och hälsopåståenden som ”bidrar till att minska trötthet”. Dessa påståenden är strikt reglerade och om produkten inte innehåller de krav som förknippas med påståendet är det också vilseledande marknadsföring. En produkt får aldrig heller säljas med hjälp av medicinska påståenden som att den botar sjukdomar, då ska den räknas som ett läkemedel och då gäller helt andra förutsättningar.
Vanligt med vilseledande marknadsföring för kosttillskott
Konsumentverket får varje år in många anmälningar gällande kosttillskott, och många företag fälls och får betala avgifter. Det är lätt att påstå saker om kosttillskott som verkar bra men som egentligen inte betyder något alls. Många människor använder kosttillskott och man vill såklart ha den produkt som utlovar de bästa resultaten. Innan man köper ett kosttillskott bör man dock kolla på Konsumentverkets hemsida om företaget blivit anmält för vilseledande marknadsföring.
Andra inlägg
- Nackspärr och vanliga lösningar vid plötslig stelhet
- Stomitillbehör för en enklare vardag
- Cykelställ med tak – praktiska och stilrena lösningar
- Tandläkare i Åkersberga för god munhälsa
- Tandimplantat i Malmö – ett säkert ingrepp för munhälsan
- Ett hälsosamt leende som varar livet ut
- Hitta din stil innan du väljer förlovningsring
- Företagsmassage ger utmärkt resultat i Stockholm
- Serviceinriktad akuttandläkare finns i Stockholm
- Nya och spännande träningsformer